Powiązania z Volkswagenem

Porsche_356_Coupe

Przedsiębiorstwo miało ścisłe kontakty z firmą Volkswagen AG, przede wszystkim dzięki Ferdinandowi Porsche, który był konstruktorem prowadzącym projekt pierwszego modelu VW, zwanego w Polsce Garbus, a po niemiecku Käfer. Porsche w produkcji swoich pojazdów wykorzystuje wiele części koncernu VW. Modele 356, 914 oraz 924 montowane były w fabryce Audi, przez co zastosowano w nich wiele części marki Audi, a model Cayenne dzieli wspólną płytę podłogową i niektóre silniki z Volkswagenem Touaregiem.

Historia biura konstrukcyjnego Porsche zaczęła się w kwietniu 1931 roku. Wtedy to Ferdynand Porsche założył w Stuttgarcie spółkę Dr. Ing. h. c. F. Porsche GmbH. Spółka nie zajmowała się początkowo produkcją, a jedynie konstruowaniem samochodów, projektowaniem rozwiązań technicznych i doradztwem. Jednym z pierwszych zleceń dla Ferdynanda Porsche było pochodzące od niemieckiego rządu polecenie skonstruowania samochodu dla ludu – Volkswagena.

Pierwszy samochód marki Porsche miał powstać w 1938 roku, ale projekt ten o oznaczeniu Porsche Typ 114 anulowano. Na jego bazie powstało rok później Porsche 64 – karoseria z projektu 114 została przystosowana do płyty podłogowej normalnego Volkswagena Garbusa. Porsche jako firma pojawiła się dopiero w roku 1946 i zadebiutowała dwa lata później modelem 356, dla którego modelem wyjściowym był Porsche Typ 64. Prace nad nowym modelem Porsche ruszyły w Gmünd w Austrii, w budynku starego tartaku. Ze względu na powojenne braki zaopatrzeniowe, nowy samochód, tak jak model Porsche 64, miał wiele elementów wspólnych z Volkswagenem Garbusem. Wykonano całkowicie ręcznymi metodami 50 egzemplarzy modelu 356, dla których karoserie budowała firma karoseryjna Reutter. Ostatecznie Porsche 356 przeszło próby drogowe w 1948 roku i trafiło do salonów samochodowych. Dokładnie trzy lata później, w 1951 roku zmarł twórca firmy Ferdinand Porsche.

Po Porsche 356 przyszedł czas na wyścigowy model 550 Spyder, który dobrymi wynikami w rajdach przyczynił się do wypromowania niemieckiej marki. Sukcesy sportowego modelu Spyder sprawiły, że spółka zdecydowała się stworzyć jego odpowiednik, przeznaczony do masowej sprzedaży. Rozpoczęły się prace i w 1964 roku rozpoczęła się produkcja pierwszego modelu Porsche, który zasłużył na określenie samochodu kultowego. Było to Porsche 911, sportowe auto z sześciocylindrowym, chłodzonym powietrzem silnikiem typu boxer. Jako ciekawostkę można podać informację, że model ten miał początkowo być oznaczony jako 901, jednak Porsche musiało się wycofać z tego pomysłu, ponieważ prawo do oznaczeń z 0 w środku było patentem Peugeota.

W 1972 roku spółka zmieniła formę prawną, stała się spółką akcyjną. Od tego czasu członkowie rodziny Porsche przestali spełniać w niej funkcje kierownicze. Nowy zarząd spółki zdecydował o poszerzeniu asortymentu marki Porsche. Od tej pory miały to być nie tylko samochody, ale także okulary słoneczne, zegarki, meble i wiele innych luksusowych artykułów.

Wkrótce przyszła pora na kolejne modele samochodu, były to 912, 914 i 928. Z tych trzech modeli na szczególną uwagę zasługuje model 914, produkowany w latach 1969–1975. Było to auto które spotkało się z bardzo chłodnym przyjęciem ekspertów. Wyszydzano fakt, że Porsche sięgnęło po silnik Volkswagena i w dodatku zdecydowało się zamontować go za fotelami. Tymczasem, jakby na przekór krytykom, Porsche 914 sprzedawało się bardzo dobrze.

Kolejne lata przynosiły kolejne debiuty. Pojawiło się Porsche 924 i model 928. Ale żaden z modeli nie stał się następcą modelu 911, który od lat jest kojarzony z marką Porsche. Sytuacja zmieniła się, kiedy na początku XXI wieku pojawił się model Cayenne Turbo S (2002) oraz Carrera GT (2004). Ten drugi wyposażony był w najmocniejszy silnik w historii marki o mocy 612 KM. W maju 2006 roku Porsche zdobyło tytuł najbardziej prestiżowej marki motoryzacyjnej. Tytuł ten jest przyznawany przez nowojorski Luxury Institute.

Od początku istnienia koncernu Volkswagen AG około 20% jego akcji posiadały władze Dolnej Saksonii, które dzięki prawu niemieckiemu mogły blokować ewentualne wrogie przejęcie VW AG przez konkurencyjne koncerny. W pierwszej dekadzie XXI wieku udział ten uległ obniżeniu. Obecnie głównym udziałowcem jest spółka Dr. Ing. h. c. Ferry Porsche AG, która posiadała 42,6% akcji koncernu Volkswagen AG. Na przełomie lat 2008–2009 zwiększyła te udziały do 50,76%, przejmując kontrolę nad tą spółką.

W lipcu 2009 roku dotychczasowy prezes producenta samochodów sportowych Porsche Wendelin Wiedeking rozstał się z koncernem. Decyzja, która zapadła na posiedzeniu rady nadzorczej w nocy 22 na 23 lipca 2009 roku otworzyła drogę do fuzji zadłużonej spółki z koncernem motoryzacyjnym Volkswagen AG.

14 sierpnia 2009 roku koncern motoryzacyjny Volkswagen ostatecznie zadecydował, że przejmie 42 procent akcji producenta samochodów sportowych Porsche, płacąc za to do 3,3 mld euro. Pełna integracja obu przedsiębiorstw nastąpiła pod koniec 2011 roku. Porsche stało się wówczas dziesiątą należącą do Volkswagena marką samochodów.